کارگردان سوری ترور شد

  

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه‌های تروریستی در سوریه، بسام محی‌الدین حسین، کارگردان باسابقه سوری را در نزدیکی منزلش در «ریف دمشق» به قتل رساندند.

بنابر این گزارش این خبر را دیروز هم سازمان دولتی «موسسه عامه سینما» سوریه و هم گروه ضددولتی «دیدبان حقوق بشر در سوریه» تایید کردند.

«موسسه عامه سینما» سوریه در بیانیه‌ای که در پی کشته شدن این کارگردان سوری منتشر کرده، عنوان کرده که وی توسط خائنان به ملت سوریه در منطقه «عرطوز» در «ریف دمشق» کشته شده است.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر در سوریه» نیز عنوان کرده که وی به دست گروه‌های ناشناس به قتل رسیده است.

بسام محی‌الدین حسین علوی در سال 1955 در شهر طرطوس به دنیا آمد و مدرک استادی کارگردانی سینمایی و تلویزیونی را از آکادمی ملی هنرهای نمایشی و سینمایی صوفیه بلغارستان کسب و از سال 1984 در «موسسه عامه سینما» سوریه فعالیت کرده است.

وی فیلم‌های گوناگونی در کارنامه کاری خود دارد که مهمترین آنها مستند «صدای تمدن‌ها» است.

سرداران آریایی  لندن را تسخیر کردند

 

چهارمین طلا برای کاروان ایران/سلیمی قوی‌ترین مرد جهان شد‎چهارمین طلا برای کاروان ایران/سلیمی قوی‌ترین مرد جهان شد‎

کارلوس کی روش در مراسم معرفی اسپانسر تیم ملی فوتبال

 

کارلوس کی روش در مراسم معرفی اسپانسر تیم ملی

ژن اسميت درگذشت

ژن اسمیت

 
به گزارش نيويورك تايمز، ژن اسمیت  نویسنده انگلیسی و کسی که زندگی روسای جمهور، نخست وزیران و ژنرال‌های ارتش را در مجموعه‌ای از زندگینامه‌ها ثبت کرده بود، در 83 سالگی درگذشت.

دختر وي جسيكا اسميت، درباره مرگ پدرش گفت پدرم مبتلا به بيماري سرطان استخوان بود و در نهايت اين سرطان بود كه بر پدرم چيره شد.

 اسميت در طول فعاليت خود در ادبيات كشورش توانست 19 كتاب منتشر کند كه از معروف‌ترين اين كتاب‌ها مي توان به «روياي خرد شده: هربرت هوور و ركورد بزرگ» كه سال 1970 نوشته شد، اشاره كرد. وي در اين كتاب به نوشتن درباره هوور مي پردازد و او را به عنوان يك ریيس جمهور دلسوز و راستگو ترسيم مي‌كند كه به دام قدرت افتاده است. 

کتاب دیگر او که پرفروش شد کتاب «وقتی تسلی بخشی متوقف می شود: سال‌های آخر وودرو ویلسون» است. او در این کتاب وقایع منجر به مرگ الن آکسون ویلسون همسر نخست رییس جمهور کشورش ویلسون را در سال 1914 تصویر کرده است. این کتاب 15 هفته در فهرست پرفروش‌های مجله تایمز قرار داشت. از ديگر كتاب‌هاي او مي‌توان به «جنايت و خلاف بزرگ: استيضاح و محاكمه اندرو جانسون» كه سال 1977 نوشته شد، كتاب «لي و گرانت: یک بيوگرافي دوگانه» كه سال 1984 نوشته و كتاب «تا آخرين صداي شيپور: زندگي نظامی جان جي. پرشينگ» كه در سال 1998 نوشته شد، اشاره كرد. این كتاب آخر درباره فرمانده اعزامي ارتش آمريكا در جنگ جهاني اول است. 

اسميت آخرين كتاب خود را با نام «رزمندگان سوار: از اسكندر بزرگ و كرامول تا استوارت، شريدان و كاستر» در سال 2009 به چاپ رسانيد كه موضوع اين كتاب در رابطه با سوار نظام است.

 

دیدار دیشب تیم های فوتبال استقلال و ذوب آهن

 

دیدار تیم های فوتبال استقلال و ذوب آهن

تصویر هییت ربوده شده ایرانی در لیبی

 

خبرگزاری فارس: آخرین تصویر منتشر شده از هیئت ۷ نفره ایرانی در لیبی + اسامی

اسامی هیئت ربوده شده ایرانی در بنغازی از چپ به راست تصویر به شرح زیر است:

1،محمد شهاب الدین محمدی عراقی، معاون امور بین الملل و حقوق بشردوستانه

2،عبدالرضا شاهرضایی، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی

3، فردین بلوچی، مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی

4، محمد عباسی، مدیر کل حوزه ریاست

5، سید منتظر شبر، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران

6، سید حسن موسوی، مشاور ریاست جمعیت

7، محمد امیر شریفی فرد، کارشناس امور بین الملل

به نام سوریه تسلیحات می‌خریدیم

 

سوریه یکی از معدود کشورهایی است که بواسطه شخصیت رییس‌جمهور وقت خود یعنی حافظ اسد، در ایام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در کنار جمهوری اسلامی ماند و بیشترین کمکها را از لحاظ نظامی به ایران کرد.

آموزش یگان موشکی سپاه در روزگاری که کشور کوچکترین تجربه ای در این زمینه نداشت و نیز کمکهای همیشگی سوریه در زمینه خرید تسلیحات بخشی از این کمکها بود که از سوی دولت این کشور صورت گرفت.

هرچند دفاع امروز جمهوری اسلامی ایران از حکومت بشار اسد در سوریه در مقابل موج شدید فتنه‌های غربی علیه این کشور، ریشه در آزادی خواهی و استکبارستیزی انقلاب اسلامی دارد، اما بد نیست مردم ایران با گوشه‌هایی از کمک‌های کشور سوریه در روزگاری که تمامی دنیای استکبار پشت رژیم بعث عراق و مقابل انقلاب اسلامی ایستاد، بیشتر آشنا شوند.

متن زیر گفتگوی گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس است با محسن رفیقدوست که به عنوان وزیر سپاه در آن سالها و نیز مسئول اصلی تدارکات و لجستیک سپاه، بیشترین نقش را در برقراری این رابطه با کشورهایی نظیر سوریه داشت.

* اوایل جنگ به اسم سوریه از دنیا سلاح می‌خریدیم

محسن رفیقدوست با بیان اینکه سوریه یکی از اولین کشورهایی بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آن را به رسمیت شناخت، گفت: در سال‌های اول انقلاب 3 کشور در رابطه با ایران موثر بودند، سوریه، لیبی و کره شمالی که بعد از شروع جنگ، اولین کشوری که اتفاقا همسایه عراق هم بود و از ما اعلام حمایت کرد، کشور سوریه بود و تا آخر جنگ هم که بنده به عنوان مسئول لجستیک سپاه بودم، به دفعات از انواع کمک‌های سوریه استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه ما در آن زمان مدت‌ها بود که از نظر هوایی مشکل داشتیم، افزود: در همان زمان بنده به دمشق رفتم و آقای حافظ اسد دستور داد در فرودگاه این شهر، یک آشیانه و انبار تحویل من دادند و ما هم چیزهایی که می‌خریدیم را به آنجا می‌بردیم و در موقع مناسب هواپیما می‌فرستادم تا آنها را به کشور بیاورند.

وزیر سپاه در ایام دفاع مقدس ادامه داد: چندین بار هم وقتی که حتی دولت‌های شرقی حاضر نبودند به ما اسلحه و مهمات بفروشند، ما به کشورهایی مثل بلغارستان، مجارستان و لهستان و ... می‌رفتیم و به اسم سوریه خرید می‌کردیم و کشتی‌ها هم پس از بارگیری، بجای سوریه به ایران می آمدند.

* نقش سوریه در جلوگیری از سقوط خط فاو

رفیقدوست خاطرنشان کرد: سوریه یکبار کمکی به ما کرد که شاید از نظر کمیت و ارزش بالا نبود اما از لحاظ زمانی بسیار اهمیت داشت. قبل از شروع عملیات فاو بود که ما یک کشتی مهمات 40 - 50 هزار تنی از چین خریده بودیم و این کشتی به دلایل نامعلومی تاخیر کرد و 4-5 قلم از مهمات ما تمام شده بود که اگر این مهمات ظرف 48 ساعت به ما نمی‌رسید خط فاو سقوط می‌کرد لذا شبانه با سوریه تماس گرفتم و از چند ساعت بعد از آن مرتبا 10 پرواز به دمشق انجام دادیم و هزار تن از مهماتی که نیاز داشتیم رسید که مصرف 10 روز ما بود و بعد از آن کشتی هم رسید و مشکل حل شد، شاید ارزش آن مهمات که سوریه داد 10-20 میلیون دلار بود ولی آن زمان برای ما باعث حفظ خط فاو شد.

وزیر سپاه در ایام دفاع مقدس با تاکید بر اینکه بنده شهادت می‌دهم سوریه در زمان جنگ از ما حمایت کرد، اظهار داشت: در همه ملاقاتهایی که من با مرحوم حافظ اسد در طول جنگ داشتم او به شدت از ما حمایت می‌کرد و این حمایت علنی بود. ما در زمان جنگ از 11 کشور اسیر داشتیم و از بیش از 30 کشور غنیمت ولی هیچ گاه اسیر سوری و یا لیبیایی نداشتیم.

وی با بیان اینکه حمایت سوریه از ایران 2 علت داشت، گفت: یک دلیل این بود که 2 جناح صددرصد مخالف در حزب بعث یکی در سوریه حاکم بود و دیگری در بغداد و حافظ اسد که رئیس حزب بعث سوریه بود به شدت با حزب بعث بغداد مخالف بود و با هم جنگ و دعوا داشتند و طبیعی بود هرکه با صدام مخالفت کند از او حمایت کنند و دلیل دیگر هم شخصیت خود حافظ اسد بود.

* تعبیر جالب حافظ اسد از شخصیت امام خمینی(ره)

وزیر سابق سپاه تصریح کرد: قبل از جنگ یک روز پیش حافظ اسد رفتم و او شخصیت امام (ره) را اینطور تشریح کرد که "در تاریخ چند صد سال اخیر، دنیا انسانی به ویژگی‌ امام به خود ندیده و امام شخصیتی است که دوستانش به او عشق می‌ورزند و دشمنانش به او احترام می‌گذارند" و معتقد بود باید از جایی که امام در آن حکومت می‌کند حمایت کند.

* شوروی در جنگ یک فشنگ هم به ما نفروخت

وی ادامه داد: اولین کشوری که به ما اسلحه فروخت کره شمالی بود بعد بلغارستان، مجارستان، لهستان و یوگسلاوی بودند. شوروی تا وقتی جنگ تمام شد یک فشنگ هم به ما نفروخت و با تمام شدن جنگ و رفتن آقای هاشمی به شوروی، معاملات بزرگ و امکانات زیادی فراهم شد. کشور دیگری که بعد از 2-3 سال از شروع جنگ، وارد میدان شد کشور چین کمونیست بود و از وقتی که چین شروع به فروش مهمات به ما کرد وضع‌مان بهتر شد ولی از عملیات کربلای 4 به بعد که ما تولید داخل را شروع کردیم دیگر وضع‌مان خیلی خوب شده بود.

* تهیه مهمات غربی از سوئیس

رفیقدوست خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کشورهایی که از همان اوایل به ما سلاح می‌فروخت کشور بی طرف سوئیس بود و ما هر چه مهمات غربی می‌خواستیم از سوئیس می‌خریدیم و یک دوره هم آرژانتین به ما مهمات فروخت چون به ارز نیاز داشتند و اعلام کردند که ما مشکل ارزی داریم و حاضریم به شما سلاح بفروشیم و ما هم خواستیم که در تکنولوژی ساخت "تاو" به ما کمک کنند که تا اندازه‌ای هم کمک کردند.

وزیر سابق سپاه تاکید کرد: فروش این کشورها تا پایان جنگ ادامه داشت ولی دیگر ما کم کم از آنها نمی‌خریدیم و خودمان می‌ساختیم، فقط تنها چیزی که تا پایان جنگ می‌خریدیم موشک بود که ابتدا بنده از لیبی چند موشک هدیه گرفتم و بعد از کره شمالی و چین خریدیم.

* وقتی ایران سام 6 گرفت و هاگ داد

رفیقدوست در خصوص موشک‌هایی که از لیبی دریافت کرده بود، گفت: ما 3 بار از لیبی موشک گرفته و به کشور آوردیم و یک بار در سفری که در خدمت آقای هاشمی بودم و به لیبی رفتیم آنجا توافق کردیم که یک مجموعه سام6 از لیبی بگیریم و بجای آن یک مجموعه هاگ بدهیم که این کار صورت گرفت.

* غیر از وزرای دفاع و سپاه کسی در معاملات اسلحه دخالت نداشت

وی افزود: برای خرید مهمات و اسلحه، معمولا ما سفیرهای کشورهای خارجی را می‌خواستیم و خود من با آنها ملاقات و مذاکره می‌کردم و وزارت خارجه بعضا در صورت گرفتن این ملاقات‌ها کمک می‌کرد ولی معمولا در معاملات اسلحه غیر از وزیر دفاع و وزیر سپاه در زمان جنگ کسی دخالت نداشت.

* چهار "چ" برای خرید تسلیحات/خرید سلاح از دلالان؛ ممنوع!

رفیقدوست ادامه داد: وقتی جنگ شروع شده بود دیدیم لیست‌هایی در دست دلالان اسلحه بود که به آنها اعلام نیاز شده بود ولی من در طول مسئولیتم یک فشنگ هم از دلالان نخریدم و این را هم در سپاه ممنوع کردم و هم به ارتش اعلام کردم که آنها هم گوش کردند. گفتیم با اعلام نیاز به دلال، به دشمن کمک کرده‌ایم و من آن زمان 4 "چ" را مطرح کردم و گفتم اگر دلالی پرسید نیازی دارید؟ شما بگویید نه، تو بگو "چه داری؟ چندتا داری؟ چند میفروشی؟ چطوری میدهی؟" اینها را به ما بگویید تا ما بگوییم می‌خواهیم یا نه و از آن موقع اطلاعاتمان حفظ شد.

* برای خرید اسلحه مستقیما با دولت‌ها معامله می‌کردیم

وی افزود: در آن زمان کشورها خیلی سخت با ما معامله می‌کردند ولی ما هم مستقیما با دولت‌ها معامله می‌کردیم و از طرفی هم ارز زیادی در اختیار نداشتیم که هر چه می‌خواهیم بخریم.

رفیقدوست افزود: در سال 65 غرب قیمت نفت را به 8 دلار رساند و کل درآمد نفتی ایران 6،5 میلیارد دلار در سال بود که کمتر از 2 میلیارد آن به جنگ می‌رسید و در همان زمان مهماتی از ما می‌خواستند که حداقل 3 میلیارد دلار پول می‌خواست و اگر پول هم داشتیم یک سال طول می‌کشید آن مهمات را تهیه کنیم و آن تحریم‌ها باعث شد ما همان مهمات مورد نیاز را در کشور ساختیم و بعد هم خود کفا شدیم.

وزیر سابق سپاه تاکید کرد: تا حدود 3 سال اول جنگ، کشورهای مختلف به ما مهمات نمی‌فروختند و خرید‌های ما به واسطه سوریه و لیبی بود ولی بعد از آزاد کردن خرمشهر کم کم به صورت مستقیم از کشورها خرید می‌کردیم.

* استکبارستیزی ایران از نگاه رهبر کره شمالی

وزیر سابق سپاه در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: اوایل انقلاب در کره شمالی به ملاقات کیم ایل سونگ رفتم و او گفت "ما یک کشور فقیر و عقب افتاده هستیم ولی حاضر هستیم هر چه داریم به شما بدهیم، چرا که ما اینجا چندین سال با آمریکا جنگیدیم و فقط یک ضربه به ساق پای آن زدیم که دردش گرفت و بعد هم خوب شد، اما شما با امام‌تان قلب آمریکا را هدف گرفته و زده‌اید و هر آزادیخواهی در دنیا باید از شما دفاع کند" و منطق حافظ اسد هم این بود.

* خرید دوربین دید در شب به اسم سوریه و واکنش حافظ اسد

وی افزود: یک بار به حافظ اسد گفتم ما از یک کشور غربی به نام شما دوربین دید در شب خریدیم و این را باید به دمشق بیاورند و من از اینجا ببرم که اسد همان جا مسئول دفترش را خواست و گفت در فرودگاه به فلانی یک انبار بدهید که در اختیار خودش باشد و یک سرتیپ سوری را هم مامور کمک به ما کرد.

رفیقدوست ادامه داد: در سال 63 قبل از سفر رسمی به سوریه و لیبی، ابتدا نزد آقای هاشمی به عنوان فرمانده جنگ و بعد هم خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم که آقای هاشمی گفت "حالا که می‌خواهی بروی ببین می‌توانی از آنها موشک بگیری؟" که گفتم تلاشم را می‌کنم و خدمت آقا هم که رسیدیم تا پیام‌های کتبی به اسد و قذافی بدهند، گفتم آقای هاشمی همچنین پیشنهادی کرده و آقا هم فرمودند "اگر بتوانی این کار را بکنی کار بزرگی است".

* آموزش دوره پرتاب موشک برای رزمندگان توسط سوریه

وزیر سابق سپاه با اشاره به راه اندازی یگان موشکی سپاه توسط شهید حسن طهرانی مقدم، گفت: ولی در آن زمان موشکی نداشتیم و یکی از کسانی که در سفر لیبی و سوریه همراه من شد، آقای طهرانی‌مقدم بود.

وی ادامه داد: ابتدا که به سوریه رفتم از اسد درخواست کردم که به ما موشک بدهد و او گفت "ما در حال آتش بس با اسرائیل هستیم و انبارهای موشکی ما در اختیار دولت سوریه نیست و در اختیار روس‌ها است ولی من آماده‌ام که یک تیم از شما آموزش بدهم" که ما هم معطل گرفتن موشک‌ها نشدیم و همراه من هم سردار صفوی بود و همان جا به مرحوم طهرانی مقدم ماموریت دادیم و پرسیدیم که چند نفر برای یک گروه موشکی لازم است که گفتند 34 نفر و ما هم همان تعداد را فرستادیم سوریه و کاملا دوره پرتاب موشک اسکاد B را دیدند.

* دستور قذافی به شلیک نکردن موشک به سمت عراق

وی افزود: بعد که موشک‌ها را از لیبی آوردیم، یک گروه هم از آنجا آمده بودند برای شلیک و وقتی قرار شد که شلیک کنیم به مرحوم طهرانی مقدم ماموریت دادیم افرادی که آموزش دیده بودند را بگذارند در کنار افرادی که آمده‌اند و می‌خواهند شلیک کنند تا آموزش عملی هم ببینند اما بعد از چند شلیک، قذافی به ژنرال سلیمان که تحت فرمان من در پرتاب موشک بود گفته بود که "فعلا شلیک نکن"، لذا ما بلافاصله گفتیم عیب ندارد شما به هتل بروید و استراحت کنید و در این زمان گروهی که در سوریه دوره دیده بودند را آوردیم پای قبضه و موشک‌ها را آماده و پرتاب کردند. به همین منظور آموزش موشکی سوریه خیلی برای ما ارزش داشت.

* مردم سوریه طرفدار حافظ اسد بودند و امروز هم طرفدار بشار اسد هستند

رفیقدوست در ادامه گفتگو با فارس به اوضاع فعلی کشور سوریه اشاره و خاطرنشان کرد: من در زمان مسئولیتم سفرهای زیادی به سوریه داشتم و با مردم آن جا ارتباط داشتم و اعلام می‌کنم اکثریت مردم سوریه طرفدار حافظ اسد بودند و امروز هم طرفدار بشار اسد هستند.

وی تصریح کرد: حکومت هر کشوری را اکثریت آن مردم تعیین می‌کنند و از طرف دیگر کشور سوریه از نظر استراتژی و موقعیت سوق الجیشی یک کشور مهم عربی و در خط مقدم مقابله با رژیم اشغالگر قدس است.

رفیقدوست گفت: سوریه در بین کشورهای عربی بعد از مصر و لبنان از همه پیشرفته‌تر است و از اول که مساله جنگ اعراب و اسرائیل پیش آمد تا الان سوریه در خط مقدم جبهه مقابله با صهیونیزم بوده، یعنی اگر ما در لبنان حزب الله را به وجود آوردیم، حزب الهی که سیطره اسرائیل را شکست و آن را به ذلت کشید، اگر همراهی و همکاری سوریه نبود نمی‌توانست.

وزیر سپاه در ایام دفاع مقدس یادآور شد: حتی همان اوایل جنگ و بعد از فتح خرمشهر که اسرائیل لبنان را اشغال کرد و ما به آنجا نیرو بردیم که بعدا امام(ره) فرمان دادند که آنها را برگردانیم، پادگان‌مان در یکی از شهرهای سوریه بود.

وی با اشاره به حمایت سوریه از حزب الله در جنگ 33 روزه و حمایت از حماس در جنگ 22روزه، اظهار داشت: سوریه امروز تنها کشور قدرتمند عربی است که جلوی اسرائیل ایستاده است و ما هم که از اول با فتوای امام(ره) در مورد کمک به مجاهدین فلسطین در خط مخالفان رژیم صهیونیستی بودیم لذا اگر امروز همه دنیای استکبار جمع شده‌اند که در سوریه تغییر ایجاد کنند دلیل اولش این است که تاکنون با بودن مصر در ارودگاه غرب و رژیم صهیونیستی نیازی به سوریه نداشتند و حالا که مصر از دستشان رفته اگر نتوانند حکومت سوریه را تغییر بدهند و حکومت طرفدار صهیونیست روی کار نیاورند مطمئن باشید که اسرائیل هم از بین رفته است.

* دفاع ما از سوریه دفاع از منطق و آزادی‌‌خواهی‌ در مقابل استکبار است

رفیقدوست تاکید کرد: امروز خبرهای زیادی از مهاجرت معکوس از اسرائیل می‌شنویم، همه دارند از فلسطین اشغالی فرار می‌کنند فقط آدم‌های فقیری که از اریتره و شوروی آمده‌اند، مانده‌اند. لذا دفاع ما از سوریه دفاع از منطق و ایدئولوژی و آزادی‌‌خواهی‌مان در مقابل استکبار است و آن روز هم که سوریه از ما دفاع می‌کرد منطق خود را داشت.

* قطر و عربستان می‌دانند اگر بشار اسد بماند، بیداری اسلامی کشورهای آنها را هم فرا می‌گیرد

وی ادامه داد: حافظ اسد معتقد بود باید از ایران اسلامی در مقابل هر قدرتی دفاع کرد لذا ما اگر امروز از سوریه دفاع می‌کنیم با منطق دفاع می‌کنیم و او هم آن روز با منطق دفاع می‌کرد. به نظر من بشار اسد در سوریه می‌ماند زیرا شاهدیم حکومت‌هایی از مخالفین اسد حمایت می‌کنند که به قول معروف پایشان روی پوست خربزه است. یک شبهه جزیره کوچک به نام قطر یا عربستان که تظاهرات در آن کم کم به ریاض هم کشیده شده است، از مخالفین اسد حمایت می‌کنند. آنها می‌دانند اگر بشار اسد بماند، این بیداری اسلامی کشورهای آنها را هم فرا می گیرد. البته همانطور که اسد شروع کرده باید تغییراتی در کل حکومت سوریه صورت گیرد تا نظر مردم بیشتر جلب شود.

رفیقدوست خاطرنشان کرد: از طرف دیگر آمریکا از مخالفین اسد حمایت می‌کند که هزاران کیلومتر فاصله دارد و یا ترکیه‌ای که رویای امپراتوری عثمانی را دارد و یا حکام منطقه که خودشان را در خطر می‌بینند ولی بشار اسد با اطمینانی که دارد و حمایتی که از سوی چین، روسیه و ایران می‌شود قطعا می‌ایستد و مخالفین را از بین می‌برد.

* اگر مخالفت ترکیه با سوریه بیشتر شود حکومتش در خطر میفتد

وی با اشاره به مواضع ترکیه در مقابل سوریه گفت:‌ از زمانی که ترکیه مخالفت با سوریه را شروع کرد، اقبال عمومی مردم ترکیه از حزب حاکم کم شد و اگر این مخالفت‌ها بیشتر شود، حکومت ترکیه هم در خطر قرار می‌گیرد. همه اقبال مردم ترکیه به حزب حاکم، اسلام خواهی آنها بود و اگر قرار باشد که آنها به نفع آمریکا وارد صحنه شوند، قطعا مشکل پیدا خواهند کرد وگرنه برای سوریه مشکل خاصی پیش نخواهد آمد، سوریه در 10-15 سال گذشته بیش از آنکه دیگران فکر می‌کردند، قوی شده است.

 

* گفتگو: محمدمهدی یزدی- مهدی بختیاری

 

دلاوران سرزمین پارس : سرگرد غلام رضا حسين يار

 

 

كد شناسايي

1237884

 

نام

غلامرضا

نام خانوادگي

حسين يار

درجه زمان شهادت

سرگرد

درجه حقوقي فعلي

سرلشكر

رسته

پياده

تاريخ ورود به دانشكده افسري

1/7/1350

تاريخ فارغ التحصيلي از دانشكده افسري

1/7/1353

نام پدر

عبدالحسين

محل تولد

شيراز

تاريخ تولد

27/7/1330

مدرك ، رشته ومحل تحصيل

ليسانس علوم نظامي از دانشكده افسري .

وضعيت تاهل وتعدادفرزندان

متاهل  *          مجرد            فرزند پسر  1       فرزند دختر 1

يگان خدمتي

تيپ 55 مستقل پياده هوابرد

تاريخ شهادت

2/2/1360

محل شهادت

منطقه عملياتي بازي دراز

نوع عمليات

عمليات بازي دراز

چگونگي شهادت

اصابت تير دشمن

نشاني مزار شهيد

مفقودالاثر

مسئوليت در زمان شهادت

فرمانده گردان

مسئوليتها و فعاليتها

فرمانده گردان

دوره هايي كه طي نموده

دانشكده افسري- مقدماتي رسته اي عالي رسته­اي

 

ولید معلم وزیر امورخارجه سوریه در سفر اخیر خود به تهران

 

ولید معلم وزیر امورخارجه سوریه

قهرمان‌هاي چشم بادامي در تلويزيون

 

 

پخش مجموعه‌هاي خارجي، آن هم از نوع ژاپني، در تلويزيون ايران را بايد يكي از ويژگي‌هاي شناسنامه‌دار دهه 60 دانست. مجموعه‌هاي خارجي از خيلي پيشتر به خانه‌هاي مردم راه پيدا كرده بودند اما مجموعه، انيميشن و فيلم ژاپني تحت تاثير شرايط حاكم بر سال‌هاي دهه 60 وارد تلويزيون ايران شد.

تصويري كه تا پيش از اين سال‌ها از كشورهاي شرقي بخصوص چين، ژاپن و كره در سينماي ايران ثبت شده بود بيش از هر چيز به فيلم‌هاي رزمي و اكشن و محبوبيت شخصيتي همچون بروس لي بازمي‌گشت؛ قهرماني كه توانست روح و روياي قهرماني را نه لزوما در قالب قهرماني اروپايي يا آمريكايي، بلكه به عنوان يك شرقي ثبت كند آن هم با تكيه بر مهارت‌هاي ذاتي و منحصر به فرد خود كه در نهايت همين ويژگي منجر به مرگ مشكوك او سر صحنه فيلمبرداري شد.

با اين پيش زمينه ورود به دهه 60 و فضا و حال و هوايي كه براي قهرمان‌پروري از نوع وطني و ايراني با تكيه بر رئاليسم و واقعيت‌هاي موجود تدارك ديده شده بود، نمايش فيلم‌هاي رزمي و اكشن شرقي محدود شد. به اين ترتيب، تصوير شرق در تلويزيون محدود شد به فيلم‌هاي سينمايي برجسته و ماندگاري از كوروساوا، ازو و... كه پخش چندباره آنها براي مخاطبي كه زاويه ديدش محدود شده بود، همچنان جذابيت داشت.

در اين ميان كميت خوراكي كه دو شبكه تلويزيوني براي سرگرم كردن مخاطب نياز داشت در كنار تنوعي كه برنامه‌هاي تلويزيوني به منظور ايجاد جذابيت مي‌خواستند، زمينه‌اي شد براي راهيابي مجموعه‌هاي شرقي خانوادگي به كادر كوچك اين رسانه.

به علاوه مجموعه‌هاي ژاپني به دليل برجستگي سنت‌ها و ريشه‌دار بودن فرهنگ اين ملت ـ كه به همين ويژگي خودمان پهلو مي‌زد ـ امكان بهتري براي پخش با كمترين جرح و تعديل داشتند تا مخاطب بتواند بر بستر يك جغرافيا و فرهنگ ديگر با مفاهيم انساني آنها همذات‌پنداري كند.

ويژگي ديگر مجموعه‌هاي ژاپني بخصوص آن دسته كه تابعي از دوران گذار از سنت به مدرنيته بودند ـ و دهه 60 از تلويزيون پخش مي‌شد ـ مضامين اخلاقي آنها و احترام به حريم خانواده بود كه بر بستر روابط اين مردم با رنگ و بويي جديد به مخاطب ارائه مي‌شد و شعارزدگي آن كمتر جلب توجه مي‌كرد.

مهم‌ترين مجموعه‌اي كه با اين اهداف به تلويزيون راه پيدا كرد «سال‌هاي دور از خانه» بود كه به اوشين معروف شد. مجموعه‌اي درباره سه مقطع از زندگي يك دختر ژاپني به نام اوشين كه از فقر و تنگدستي به قله موفقيت و ثروت مي‌رسد.

اين مجموعه با انتخاب ساختاري كه گذشته تا حال را به شكل فلاش بك روايت مي‌كرد، توانست با تصويري كه از موقعيت و جايگاه اين زن موفق در دوران ميانسالي ارائه مي‌كند مخاطب را كنجكاو و وادار به همراهي براي تماشاي قصه زندگي او از كودكي تا زمان حال كند.

نكته ديگر تصويري بود كه در اين مجموعه از خانواده‌هاي ژاپني ارائه مي‌شد و نسخه‌اي مشابه از روابط اجتماعي و خانوادگي جامعه ما، رابطه بين عروس و مادرشوهر تا فرزندان و تاثيري كه فقر و ثروت بر مناسبات و روابط آدم‌ها داشت.

در واقع بخش جذاب كار وقتي شكل گرفت كه قهرمان زن شروع به روايت قصه زندگي خود كرد و مخاطب ايرانيِ علاقه‌مند به قصه شنيدن، داستان زندگي اوشين را به عنوان دختري كه از شدت فقر به خانواده‌اي ملاك فروخته شد، دنبال كرد.

هرچند سويه‌هاي تلخ و منفي اين قصه در مواجهه با مصايبي كه از در و ديوار براي قهرمان زن مي‌باريد كم نبود، اما تلاش شده بود نوعي تعادل ميان شخصيت‌هاي منفي و مثبت، مشكلات، موفقيت‌ها، اميدها و نااميدي‌ها ايجاد شود. همچنين حضور رقيبي پولدار و نازپرورده به نام خانم كايو كه از كودكي تا جواني كابوس اوشين بود، يك موقعيت جذاب كلاسيك براي پيگيري مخاطب ايجاد مي‌كرد.

ويژگي ديگر مجموعه، مانور دادن روي جزئيات رفتارهاي روزمره و البته كارهاي زنانه بر بستر ملودرام بود و به دليل استفاده درست از اين رفتارها، تاثيرگذار بود و مخاطب را كنجكاوانه وادار به تعقيب كرد. به عنوان مثال در سريال تاكيدي بود بر غذايي به نام برنج و تربچه به عنوان غذاي هميشگي قشر فرودست و البته اوشين كه به گونه‌اي براي مخاطب ايراني كنجكاو برانگيز شد و بسياري دست به تجربه زدند و اين غذا را كه اصلا با مذاق ايراني‌ها سازگار نبود، امتحان كردند!

اين رفتار نمونه‌اي از مجموعه رفتارهايي بود كه تحت تاثير اين سريال به مناسبات دروني مخاطبان ايراني راه پيدا كرد.

آن سال‌ها پخش مجموعه سال‌هاي دور از خانه از شبكه دو باعث شده بود يكشنبه شب‌ها خيابان‌ها خلوت شود. تجربه دور هم جمع شدن اعضاي خانواده مقابل تلويزيون و شنيدن صداي گرم مجري تلويزيون (آقاي طباطبايي) كه بينندگان را به ديدن اين مجموعه دعوت مي‌كرد و ريتم خاص آهنگ تيتراژ مجموعه از خاطره‌هاي خوب آن سال‌ها باقي ماند تا اين برنامه بر بستر فضاي آن سال‌ها و جمع‌هاي خانوادگي كه از دست رفته است خاطره‌ساز شود نه لزوما كيفيت يا وجوه هنري برجسته و قابل دفاع آن.

مجموعه خاطره‌انگيز ديگري كه توانست مخاطبان را با نگاهي جزئي نگرانه جذب روابط و مناسبات ژاپني كند «داستان زندگي» يا همان هانيكو بود كه درام عاشقانه آن پررنگ‌تر بود. اين مجموعه هم مثل سال‌هاي دور از خانه با تكيه بر يك قهرمان زن جسور كه پاي همه مشكلات مي‌ايستد تا بتواند به اهدافش برسد و از دايره تنگ سنت‌هاي دست و پا گير و محدودكننده عبور كند، تصويري خاص و نمونه‌وار در ذهن مخاطب ثبت كرد؛ بخصوص در اين مجموعه هانيكو تلاش مي‌كرد پس از ازدواج و با مسئوليت‌هاي خانوادگي به درس و تحصيل ادامه بدهد و به عنوان اولين خبرنگار زن حرفه‌اي وارد عرصه مطبوعات آن زمان شود كه جسارت خاصي مي‌خواست.

از مجموعه‌هاي ژاپني خاطره‌انگيز ديگر كه فضا و حال و هوايي مدرن و جديد داشت مي‌توان به سريال «از سرزمين شمالي» اشاره كرد. ملودرامي درباره يك خانواده درگير عصر مدرن كه جدايي پدر و مادر آنها را به جزيره‌اي كوچك در شمال ژاپن مي‌كشاند. در چنين شرايطي رابطه گسسته پدر با دو فرزندش بر بستر طبيعت وحشي و سرد جزيره بتدريج بهبود مي‌يابد.

بار ملودرام مجموعه به گونه‌اي بود كه تماشاي آن باري از غم و غصه بر دوش مخاطب مي‌گذاشت. بخصوص تلخي جداافتادگي دختر و پسر از مادر كه بايد با سختي‌هاي زندگي در مكان جديد و پدري كه برايشان غريبه بود كنار مي‌آمدند و سويه‌هاي پنهان شخصيت پدر را كشف مي‌كردند؛ پدري كه برخلاف ظاهر غيرسمپاتش، آدم خوبي بود و فرزندانش را دوست داشت.

اين مجموعه با تكيه بر جغرافياي سرد و ناشناخته‌اي كه تصويري هوشمندانه از روابط آدم‌هاي قصه بود، موسيقي حزن‌انگيزي كه بيش از هر چيز رمزآميزي انسان شرقي را به رخ مي‌كشيد و موقعيت كلاسيك كشف دوباره آدم‌ها و دريافت‌هاي آنها از يكديگر در محيط و جغرافياي جديد به يكي از مجموعه‌هاي خاطره‌انگيز ژاپني در گذشته تبديل شد.

هرچند امروز شاهد پخش مجموعه‌هاي مختلفي از شرق دور و نزديك، كره، چين و... هستيم اما به نظر مي‌آيد آنچه در كنه اين مجموعه‌هاي قديمي وجود داشت و در مجموعه‌هاي جديد نيست، حس و حال و روحي بود كه باعث مي‌شد كوچك‌ترين رفتار جزئي شخصيت‌ها را برجسته و تاثيرگذار كند، حس و حال و روحي كه وراي قصه‌اي كه در رويه كار روايت مي‌شد، به شكلي دروني، خانه، خانواده و چنين مفاهيمي را در تعامل با عصر مدرن قرار مي‌داد و به همين دليل كشف و دريافت آنها لذتي دروني به مخاطب مي‌بخشيد.

اما اين مجموعه‌هاي جديد و پرطمطراق كه مدعي گذشته و آداب و شيوه‌هاي زندگي قديم هستند بيش از هر چيز به مجسمه‌هاي تو خالي پرمدعايي مي‌مانند كه هياهوي بسيار براي هيچ راه انداخته‌اند و وراي نمايشي از رنگ‌ها و آدم‌ها و تعقيب و گريزها حرفي براي گفتن ندارند.

گذار از سنت به مدرنيسم

نكته ديگر اين‌كه سريال قصه ملودرام مصايب اوشين را بر بستري از وقايع مستند روي داده در ژاپن و بخصوص شرايط اقتصادي ـ اجتماعي آن زمان روايت و باورپذيري قصه را بيشتر مي‌كرد. مثل تعريفي كه از خانواده پدري اوشين به عنوان نماينده قشر فرودست و كشاورزان برنجكار ارائه مي‌شد كه به دليل شرايط اقتصادي كشور، وادار به فروش دخترشان به يك خانواده ملاك شدند. اما در نهايت پدر كه قطب منفي ماجرا بود در صحنه‌اي كه براي بدرقه اوشين در ساحل بي‌تابي مي‌كرد، چهره‌اش تعديل مي‌شد.

ماجراي زلزله، ورشكست شدن ريوزو، همسر اوشين و مهاجرت به روستاي پدري و در نهايت تصميم اوشين كه به دليل شرايط نابسامان با پسرش از آنجا فرار كرد و به توكيو آمد، مجموعه‌اي از گره‌هاي داستاني بودند كه در تلفيق درام با واقعيت همذات‌پنداري مخاطب را جلب كردند.

در واقع اين مجموعه تلاش كرده بود چگونگي دوره گذار از سنت به مدرنيسم را در جامعه ژاپن با نشانه‌هايي برجسته كند. اين وجه بخصوص وقتي با نقاط اوج و فرود داستان زندگي قهرمان تركيب شد، جذابيت پيدا كرد چون تغيير و تحول شرايط و آدم‌ها را هم از وجه بيروني و ظاهري نشان مي‌داد هم با توجه به عمق قصه، در شخصيت‌ها و رفتارهايشان.

بخصوص با تكيه بر اين واقعيت مهم تاريخي كه عامل موفقيت هميشگي ژاپني‌ها در عرصه‌هاي جهاني شده آن هم اين‌كه دريچه‌اي كه اين مردم از سنت به مدرنيسم گشودند به مفهوم پشت پا زدن به همه اصالت‌هاي گذشته نبود. همان طور كه امروز هم به بسياري از سنت‌هاي گذشته از رفتارهاي روزمره و اجتماعي تا نوع پوشش و آداب و مراسم خاص پايبند هستند، اما اين پايبندي مانع از رشد و شكوفايي و حركت آنها به سمت جهان مدرن نشده است

 

 

برادر بزرگتر ملل ایرانی تبار

 

در جولای 1974 و در جریان مسئله «واتر گیت»، برغم دوستی دیرین محمدرضا پهلوی با ریچارد نیکسون [معاون آیزنهاور در زمان کودتای 28 امُرداد و رئیس جمهور آمریکا از 20 ژانویه 1969 تا 9 آگست 1974 ـ متوفی در اپریل 1994]، دو دولت برای نخستین بار یکدیگررا با لحن تند خطاب کردند. 19 تیرماه 1353 (دهم جولای 1974) دولت آمریکا به دولت های عضو اوپک اخطار کرد که تولید نفت را کاهش ندهند زیراکه بهای آن بالا می رود و به اقتصاد کشورهای مصرف کننده آسیب می زند و مفسران رسانه های آمریکا دولت ایران را عامل فشار به اعضای اوپک برای کاهش میزان تولید به دست داده بودند.

قبلا به سنای آمریکا پیشنهاد شده بود که رای به قطع کمک نظامی به ایران و فروش اسلحه بدهد تا اخطاری به سایرین باشد. امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت بیستم تیرماه اخطار واشنگتن را اقدامی سلطه گرانه اعلام کرد و گفت که دولت ایران به خارجی اجازه مداخله در امور خودرا نخواهد داد، گرچه این خارجی دوست قدیمی ایران باشد و شاه که عزم دیدار از فرانسه را کرده بود گفت «تاریخ» نشان داده است کشوری از یک صلح پایدار برخوردار خواهد بود که توان دفاع از خودرا به تنهایی داشته باشد و ما به عنوان برادربزرگ ملل ایرانی تبار باید پنجمین قدرت نظامی جهان شویم و در این راستا دستمان را برای تولید و خرید اسلحه از هرکشور بازبگذاریم و بخشی ازدرآمد اضافی نفت را در نقاط دیگر سرمایه گذاری کنیم و با بهره متناسب وام بدهیم. برهمین پایه، پارلمان ایران 23 تیر (14 جولای 1974) به دولت اجازه داد وام و اعتبار خارجی بدهد. اندکی بعد هم خرید جنگ افزار از دولت مسکو آغاز شد. به باور برخی از مورخان، این شاخ و شانه کشی سبب شد که دولت واشنگتن [جیمی کارتر] و احتمالا به اشاره آن، دولت اسرائیل از اعمال خشونت برای سرکوبی انقلاب سال 1357 (1978 ـ 1979 میلادی) ایران حمایت نکنند و ....

فرمانده دلاور زیردریایی های آلمانی

 

گانتر پرین فرمانده شجاع آلمانی تصمیم گرفته بود که ناممکنها را ممکن کند و ضرب شستی به بزرگترین نیروی دریایی جهان نشان دهد.

خدمه زیردریایی آلمانی به ناخدای خود ایمان داشتند اما ترس در چهره همگی آنها دیده می شد. سالها قبل و در زمان جنگ جهانی اول دو زیردریایی آلمانی همین راه را رفته بودند اما هیچکدام به پایگاهشان بازنگشته بودند. زیردریایی آلمانی به آرامی از میان جزایری کوچک راهش را به سوی پایگاه دریایی اسکاپافلو در شمال اسکاتلند ادامه داد.

 پس از عبور از موانع ورودی بندرگاه گانتر راهش را گم کرد و مجبورشد که به سطح آب بیاید. ساعت 1 بامداد روز 14 اکتبر 1939 و شبی تاریک بود اما گانتر توانست در زیر نور شفق قطبی پیکره بزرگی را در فاصله 4 کیلومتری تشخیص دهد. زیردریایی با فرمان ناخدای شجاعش به زیرآب رفت و پس از قرارگرفتن در محل مناسب اژدرهایش را شلیک کرد.

با اولین صدای انفجار خدمه کشتی غول پیکر رویال اوآک از خواب پریدند. تمام خدمه فکر می کردند که این صدا ناشی از یک انفجارداخلی است. همین امر سبب شد تا کسی به فکر دفاع از کشتی نباشد و گانتر با خیال راحت به شکارش ادامه دهد. او 7 اژدر به سوی کشتی دشمن شلیک کرد که تنها دو تا از آنها در بدنه کشتی دشمن نشستند. 15 دقیقه بعد رویال اواک در اعماق آب بود و 833 نفر از خدمه خود را نیز با خود برده بود.

انگلیسی ها تا فردا صبح ،که غواصانشان تکه پاره های اژدرهای آلمانی را در بدنه ناوشان یافتند، فکر نمی کردند که مورد حمله یک زیردریایی قرارگرفته اند. پس از اینکه آنها فهمیدند یک زیردریایی آلمانی به راحتی وارد یکی از بنادر حفاظت شده انگلیس شده هراس بر آنها چیره گشت.

 این حمله جسورانه به قدری عالی اجرا شد که چرچیل درباره اش نوشت:"شاهکاری برجسته با مهارتی حرفه ای." دستگاه تبلیغاتی هیتلر با طول و تفصیل به شرح این عملیات متهورانه پرداخت و پس از اینکه یو-47 به پایگاهش بازگشت به گرمی از خدمه اش استقبال شد. حتی هیتلر هواپیمای شخصی خود را فرستاد تا آنها را به برلین ببرد. اکنون گانتر و زیردستانش به سوژه تبلیغاتی مناسبی برای مجلات و روزنامه های آلمان تبدیل شده بودند. ویلیام شیرر ، خبرنگار آمریکایی که قبل از جنگ گانتر را در برلین ملاقات کرده بود، او را این چنین وصف کرد:"روشن، جسور، کاملا توانا و یک نازی متعصب."

                     

در نتیجه این پیروزی شگفت انگیز، گانتر پرین اولین فرمانده زیردریایی رایش سوم شد که به مدال صلیب شوالیه دست یافت. او توانست بیش از 30 کشتی متفقین را غرق کرده و به 8 کشتی دیگر صدمه واردسازد.

در روز 20 فوریه 1941 زیردریایی یو-47 پایگاه خود را در فرانسه ترک کرد.

 چهار روز بعد گانتر به یک کاروان دریایی متفقین حمله کرد و توانست 4 کشتی دشمن را شکار کند.

13 روز بعد آخرین پیام بیسیم یو-47 شنیده شد.

یو-47 در غرب ایرلند به همراهی تمامی خدمه و ناخدای بی همتایش غرق شد و علت غرق شدن این زیردریایی تا به امروز در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

 

 

انواع اتاق های موجود در هتلها

 
سوئیت اداری Office Suite
سوئیت کنفرانس Conference Suite
سوئیت کوچک Mini Suite
سوئیت معمولی Junior Suite
سوئیت دو لوکس Deluxe Suite
سوئیت دوبلکس Doublex Suite
سوئیت مسافرین مهم Vip Suite
سوئت مجلل Imperial Suite
سوئت محصور Pent house Suite
سوئت ماه عسل Fiesta Suite
سوئیت ماه عسل (برای اقامت ) Dolcevita Suite
سوئیت یک نفره Single Suite
کابانا Cabana
استودیو Studio
آپارتمان Apartement
بنگلو Bungalow
اتاق های دور Remote Function
اتاق های تو در تو Connected Room
اتاق با بالکن Balcony Room
اتاق با استخر خصوصی Room With Private Pool
اتاق ضیافت Banquet Room
اتاق خانواده Family Room
واحد های فامیلی Family Units
اتاق معمولی با حمام Room With Bath
اتاق با چشم انداز جنگل Woods View Room
اتاق معمولی بدون حمام Room Without Bath
اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی Parlor

 

 

انواع اتاق


اتاق یک نفره : اتاق یک نفره که سینگل نامیده می شود . دارای یک تخت می باشد و اختصاراً با علامت SGL نشان داده می شود .

اتاق دو نفره : اتاق دو نفره که دبل یا توئین نامیده می شود . دبل یعنی اتاقی که یک تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و توئین اتاقی است که دو تخت مجزا دارد و اختصاراً با علامت DBL نشان داده می شود .

اتاق سه نفره :اتاق سه نفره که تریپل نامیده می شود . دارای 3 تخت تک نفره و یا یک تخت تک نفره و یک تخت دونفره به هم چسبیده می باشد و اختصاراً با علامت TPL نشان داده می شود .

سوئیت Suite: به اتاقی گفته می شود که قسمت جلوی آن مختص پذیرایی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته است ، در بعضی از هتل ها قسمت پذیرایی در پایین و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد ( دوبلکس ) البته می توان در سوئیت یک آشپزخانه کوچک نیز دایر نمود .

آپارتمان Apartment :عبارت است ازیک هال و پذیرایی با یک ، دو و یا سه اتاق خواب که هر کدام دارای دو تخت است . در صورتی که دواتاقه باشد، معمولاً یک اتاق ( دبل ) یک تخت دو نفره و اتاق دیگر توئین، دو تخت یک نفره خواهد داشت .هر آپارتمان یک حمام مشترک دارد و یک آشپزخانه کوچک.معمولاً در قسمت پذیرایی به تعدادکافی صندلی یا مبل راحتی وجود دارد.


استودیو Studio : به اتاقهایی گفته می شود که در بدو ورود به شکل اتاق پذیرایی دیده می شود ولی در صورتی که مبلها یا کاناپه ها را به صورت تختخواب در آورند حکم اتاق خواب را خواهد یافت، از این رو روزها اتاق پذیرایی و شبها اتاق خواب است .البته کاناپه ها طوری ساخته شده اند که می توان بالش و پتو و ملحفه را داخل آن جای داد. اتاق استودیو حمام نیز دارد، استودیو می تواند آشپزخانه کوچکی نیز داشته باشد .

کانکتد روم Connected Room : دو اتاق تودرتو را می گویند، هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه دارد و هر کدام به تنهایی یک اتاق کامل است و حمام جداگانه ای هم دارد، این دو اتاق به وسیله یک در از وسط به هم متصل است. چنانچه یک خانواده چهار نفره ، چنین اتاقی را درخواست نماید ، بچه ها در یک اتاق و پدر و مادر در اتاق دیگر اقامت خواهند نمود ، بدون این که درب راهرو اصلی را باز کنند، دو اتاق از درب وسط می توانند با هم در ارتباط باشند.
کابانا Cabana :اتاقی است هم کف، که پنجره آن به محوطه ای باز می شود که متصل به استخر شناست. ساکن چنین اتاقی می تواند برای تعویض لباس از اتاق مخصوص خود استفاده نماید .
فیستا سوئیت Fiesta Suite : این نوع سوئیت ها معمولاً در هتل هائی قرار دارند که دارای سالن عروسی است و پس از پایان مجلس عروسی ، برای استراحت و خواب در اختیار عروس و داماد قرار می گیرد . معمولاً مخارج این سوئیت قبلاً جزو هزینه های مجلس عروسی منظور گردیده و حساب جداگانه ای ندارد .
اتاقهای دیگری هم در هتلها و متلها وجود دارند که بنا به علاقه وتمایل مسافران دراختیار آنان گذاشته می شود که عناوین آنها در جدول "انواع اتاق " آورده شده است .


انواع تخت در هتل

تخت سالن پذیرایى- کاناپه قابل تبدیل به تخت Bed- parlor
کاناپه تبدیل به تخت Bed-Studio=Convertible Sofa
کاناپه تبدیل به تختخواب Convertible Couch
مبل تختخوابشو Sleeping Couch
تخت دیوارى Folding-up bed
تخت تاشو Roll-A-Way-Bed
یک تخت یکنفره Single
دو تخت جداى تکنفره Twin
یک تخت دونفره Double
یک تخت دونفره و دو تخت تکنفره Twin Double
تخت دونفره بزرگ Queen Size
تخت بزرگ King Size
تخت دوبل دوبله Double- Double Bed
تخت با تشک آبى Water Bed
تخت دو طبقه Bunk Beds


اکسترا بد Extra Bed ـ تختخواب تاشو
چون تعداد افراد بعضى از خانواده ها زیاد و بیش از تعداد تختخوابهاى اتاق است، ناچار استفاده از تخت اضافى ناگزیر خواهد بود . تختخوابهاى اضافى را اکسترابد مى نامند. این تختها در طبقات هتل وجود دارد و براساس فرمى که رسپشن به خانه دارى مى دهد، در اختیار اتاقها گذاشته مى شود. این تختها از نوع تاشو مى باشند و علت این که بایستى طى صدور فرمى تحویل شود این است که بابت تخت اضافى، وجه اضافى از مسافر دریافت مى شود که به حساب اتاق منظور مى گردد. از این فرم نسخه اى نیز به کشیر (صندوق ) مى رود تا وجه تخت اضافى به حساب اتاق نوشته شود .

تختخواب بچه
مسافرینى که بچه همراه مى آورند، معمولاً نیاز به تختخواب بچه دارند، زیرا تختخوابهاى مسافرین براى بچه مناسب نیست و احتمال دارد بچه از روى تختهاى معمولى و مخصوص بزرگسالان به زمین بیافتد . این نوع تختها هم طى فرمى که قبلاً اشاره شد به اتاق ، اضافه مى شود و وجه اضافى نیز به حساب منظور مى گردد. تختخواب بچه ،رو تشکى مشمع نیز دارد که مانع از رسیدن رطوبت از بچه به تشک مى شود.

 

انواع سرویس در هتل ها


O.R) Only Room): یعنی اتاق جهت اقامت بدون هیچگونه وعده غذائی.

B.B) Bed & Breakfast): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه در روز.

H.B) Half Board): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه و یک وعده نهار یا شام. مثلاً سرویس H.Bدر دبی معمولاً به یک وعده صبحانه و یک وعده نهار اطلاق گردیده در حالی که همان سرویس در ترکیه (منطقه آنتالیا و منطقه دریای اژه) به یک وعده صبحانه و یک وعده شام اطلاق می گردد.

F.B) Full Board): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه ، یک وعده ناهار و یک وعده شام. در بعضی از هتل ها این سرویس بصورت سرویس Full board plus یعنی اتاق جهت اقامت همراه با یک وعده صبحانه ، یک وعده ناهار ، یک وعده شام و نوشیدنی ها هنگام صرف ناهار و شام ارائه می گردد .

ALL ) َAll Inclusive): یعنی اتاق جهت اقامت همراه با تمام وعده های غذائی شامل صبحانه ، ناهار ، عصرانه و شام و نوشیدنی های رایگان . این سرویس معمولاً در هتل های واقع شده در شهرهای ساحلی نظیر کوش آداسی ، بودروم ، مارماریس ، آنتالیا و . . . ارائه می گردد و بسته به نوع نوشیدنی ارائه شده مثلاً تولید داخل یا خارج کشور و اینکه در چه ساعاتی از شبانه روز ارائه می گردد دارای واژه های متفاوتی است نظیر Ultra All Inclusive و Maximum All Inclusive. در بعضی از هتل هائی که چنین سرویسی ارائه می گردد استفاده رایگان از ورزشهای آبی از قبیل جت اسکی ، اسکی روی آب ، غواصی ، ماساژ و . . . برای یکبار در طول اقامت جزئی از سرویس می باشد .


اصطلاحات مربوط به سن مسافر

بزرگسال Adult : به افراد بیش از 12 سال اطلاق می گردد و با علامت اختصاری ADL نشان داده می شود .
اطفال 2-6 سال Child: کودکانی هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری CHD2-6 نشان داده می شود .
اطفال 6-12 سال Child: کودکانی هستند که معمولاً در هتل ها به آنها تخت از نوع سفری اختصاص می یابد و با علامت اختصاری CHD6-12 نشان داده می شود .
نوزاد Infant: به کودکان زیر دوسال اطلاق می گردد که معمولاً در هتل ها به آنها تخت اختصاص نمی یابد و با علامت اختصاری INF نشان داده می شود .

 

 

انواع هتلها بر حسب ستاره

 

هتل های 2 ستاره :

تمیزی و راحتی و دکوراسیون منظم و هماهنگ از الزامات این هتل ها می باشد . ارائه رتبه دو ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد:
خانه داری بسیار خوب ، دکوراسیون جذاب و وجود تلویزیون رنگی در تمام اتاقها ، مبلمان با کیفیت، دارای رستوران با قابلیت ارایه سرویس در هر وعده غذایی ، استخر شنا ، خدمات رسانی به اتاق ها ، ورودی هتل با ظرفیت مناسب ، تخت هایی با اندازه معمولی و بزرگتر ، سرویس حمام خوب و زیبا ، قفسه های کافی ، امکانات تفریحی ، حوله و صابون با کیفیت بالا ، پرسنل آموزش دیده و لاندری و روم سرویس .

هتل های 3 ستاره :

در هتل سه ستاره خدمات به طور کامل ارایه می گردد و به طور شایسته مدیریت می شود ، این نوع هتل ها دارای چشم انداز زیبا و امکانات گسترده اند . ارائه رتبه سه ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :

نظافت و خانه داری و نگهداری عالی ، هال ورودی بزرگ با طراحی جذاب ، فضای پذیرش فعال 24 ساعته ، اتاق های بزرگ و راحت ، بدون سر و صدا با نور کافی و فضای نشیمن با دکوراسیون جذاب و گاهی نقاشی روی دیوار، مبلمان با کیفیت بالا ، سیستم مرکزی تهویه هوا و سیستم حرارتی ، اتاق های مفروش شده با کیفیت بالا و دارای تشک های عالی ، ترموستات کنترل درجه دما ، سرویس حمام زیبا که بعضی از آنها دارای وسایل آرایشی ، صابون وحوله با کیفیت عالی است ، دارای سوئیت اتاق لوکس ، محدوده زمانی گسترده جهت سرویس دهی به اتاق ها ، وجود دو دستگاه تلفن در اتاق یکی کنار تخت و دیگری در حمام یا روی میز ، استخر شنا در محوطه ساختمان یا نزدیک آن ، خدمات بیدار کردن ، وجود بیش از یک رستوران با غذای عالی ، امکانات تفریحی برای میهمان از قبیل سونا ، گلف و . . . ارایه خدمات ویژشه از قبیل اتاق ملاقات ، پارک اتومبیل توسط مستخدم .

 

هتل های 4 ستاره :

این هتلها نه تنها باید کلیه خدمات لازم را ارائه دهند بلکه باید از خود هویتی داشته باشند . تأمین راحتی و آسودگی میهمانان هدف اصلی کارکنان می باشد ، آنها آموزش دیده، کارآمد و آگاه و مؤدب می باشند این نوع هتل ها دارای امکانات متنوعی هستند . ارائه رتبه چهار ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :

خانه داری و نگهداری فوق العاده از هتل ، اتاق و فضای سبز ، طراحی ساختمان بصورت خاص و جالب ، هال ورودی لوکس، مبلمان بسیار خوب ، فضاهای عمومی ، آثار هنری ، کیفیت بالای فرش و گل تازه ، چشم انداز محیط طبیعی و فوق العاده ، فضای مناسب و دکوراسیون جذاب برای پذیرش ، رزوراسیون بسیار سریع و کارآمد ، کارکنان متعهد با یونیفرم ، وجود دربان ، مدیریت متخصص ، تجهیزات عالی رستوران و غذاهای متنوع ، خدمات رسانی عالی به اتاقها ، وجود اتاقهای بزرگ با نور کافی و مبل مناسب و زیبا ، دارای تلویزیون و دکوراسیون عالی و تزئین شده با کارهای هنری ، دو تلفن یکی در کنار تخت و دیگری روی میز ، دارای تشک راحت و پتوی اضافه و تخت های بزرگ و معمولی، سرویس دهی بصورت دو مرتبه در روز به اتاق ها ، حمام بسیار تمیز با صابون وسایل آرایش و حوله ، جعبه کمک های اولیه ، آیینه مناسب جهت اصلاح و آرایش، سیستم خشک کن دست ، در اختیار قرار دادن لباسهای راحت به میهمانان ، سیستم روشنایی هوشمند در حمام و اتاق خواب و سایر امکانات مثل حمل و نقل ، روزنامه رایگان و ...

 

هتل های 5 ستاره:

این نوع هتل ها در ردیف اول قرار دارند . قوانین واستاندارد مربوط به هتل پنج ستاره و کیفیت آن همواره باید ثابت نگه داشته بشود . ارائه رتبه پنج ستاره مستلزم داشتن بعضی و نه همه موارد زیر می باشد :

معماری و دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد ، نگه داری و خانه داری منحصر به فرد و مستمر ، دارای بیش از 100 اتاق ، هال ورودی ، اتاق مهمان ، فضای عمومی تزئین شده با کارهای هنری ، مفروش شده با کیفیت بالا ، لابی بسیار زیبا ، دفتر پذیرش بسیار منظم در فضای کافی و آرام ، دارای نگهبان و سرویس 24 ساعته ، پرسنل آموزش دیده و متعهد ، تزئین اتاقها با استفاده از اشیاء عتیقه ، دارای 3 تلفن ( کنار تخت ، روی میز و داخل حمام ) ، تمیز کردن اتاق بصورت دو مرتبه در روز ، سرویس حمام زیبا و مدرن ، دارای رستوران عالی و غذاهای متنوع و سرویس غذا دهی ، امکانات رستوران جذاب ، سرویس حمل و نقل ، مغازه و فروشگاه پوشاک ، یخچال در داخل اتاقها با انواع نوشیدنی .

کارکنان در هتل 5 ستاره : بسیار مرتب و یونیفرم پوشیده با لباسهای شیک ، مؤدب وآگاه و کارآمد و روابط عمومی خوب ، نسبت به رفع نیازهای مهمانان متعهد هستند و بسیارعالی سرویس می دهند . دارای مدیر حرفه ای و متخصص ، سازگاری و هماهنگی سرویس ها ، تداوم نگهدارى وخانه داری بی عیب و نقص اجزاء اصلی و اساسی برای حفظ درجه 5 ستاره می باشند .

نکته مهم : نکته مهم درباره ستاره هتل ها و هتل آپارتمان ها اینست که « هتل ها را از یک تا 5 ستاره طبقه بندی می نمایند در حالی که مهمانپذیر ها، مهمانسراها و هتل آپارتمان ها را از یک تا 3 ستاره طبقه بندی می نمایند . به تعبیرى دیگر هتل آپارتمان 3 ستاره با هتل 5 ستاره برابرى مى کند و این دو نوع از مراکز اقامتى از نظر کیفیت و خدمات دهى در گروه خودشان بهترین هستند.»

 

 

انواع مراکز اقامتی و تفاوت آنها

 

متل Motel:

متل تلفیقی است از دو واژه Motor و Hotel و اساساً ماهیت بین راهی داشته و معمولاً خارج از شهرها قراردارد . در تعریف متل می توان گفت که هتلی است که در آن مسافران می توانند با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو را مقابل درب اتاق خود پارک نمایند . یکی از مشخصه های اصلی متل ها عدم وجود لابی در آنهاست چرا که میهمانان به مجرد وارد شدن به متل بدون نیاز به پیاده شدن کلید اتاق خود را از رسپشن دریافت نموده و مستقیماً به سمت اتاق خود رانندگی می نمایند.

هتل پانسیون Hotel Pension:

درشهرواقع شده و تعدادی اتاق ، سالن غذاخوری ـ به اندازه ای که بتواند غذای ساکنان اتاقها را تأمین نماید ـ کتابخانه و سالن مطالعه و اتاق تلویزیون درآن پیش بینی وآماده شده است. پانسیون معمولاً اتاق را به صورت ماهانه و یا سالانه اجاره داده و مشتریان دیگری را از خارج هتل برای صرف غذا نمی پذیرد . بر همین اساس معمولاً سالن غذاخوری پانسیون فقط به اندازه احتیاج اتاق ها در نظرگرفته می شود . درپانسیون ها مقرارت خاصی وجود دارد و مسافران می بایست در ساعات معیّنی برای صرف صبحانه ، نهار و شام سرمیزحاضرشوند وتا ساعت مشخصی نیز درب ورودی پانسیون باز است.

ریزورت هتل Resort Hotel:

به هتل هایی اطلاق می شود که معمولاً نزدیک چشمه های مواد معدنی و یا ساحل قرار دارند. (هتل های مخصوص استراحت )

هتل آپارتمان Apartment Hotel:

هتل مکانى است براى اقامت تا در آن از مسافر پذیرایى شود. حال اگر امکان پذیرایى در هتل کاهش یابد ، هتل آپارتمان شکل می گیرد . در هتل آپارتمان ها وسایل آشپزى وجود دارد و نیازى به رستوران احساس نمى شود . اقامت در هتل آپارتمان بسیار شبیه به اجاره آپارتمان است با این تفاوت که قرارداد اجاره ای وجود ندارد و مسافر هر وقت بخواهد می تواند با هتل تسویه حساب نموده و آنجا را ترک نماید . بر خلاف هتل ها که دارای شرایط سختی هستند هتل آپارتمانها دارای انعطاف پذیری بالائی بوده و انواع بسیار متفاوتی دارند . معمولاً شبیه هتل ها ساخته می شوندو دارای تعداد زیادی آپارتمان می باشند . دوره اقامت در آنها بسیار متفاوت بوده و از چند روز تا چند ماه متغیر است .معمولاً قیمت آنها از هتل های هم ردیف پایین تر است مسافرینی که در آن اقامت می گزینند آنرا به مثابه خانه خود انگاشته که موقتاً از محل اصلی زندگی آنها به دور است . بنابراین هرآنچه که در خانه فراهم است ممکن است در هتل آپارتمان نیز فراهم باشد .